Busan Geoje Fixed Link

Opdrachtgever

Daewoo Engineering & Construction Co. Ltd

Land

Zuid-Korea

Locatie

Busan - Geoje Eiland

Status

Opgeleverd

Beschrijving van de activiteiten

Ontwerp en engineering van de tijdelijke werken voor de 18 tunnelelementen. Uitvoering van drijfvermogen, transport en onderdompeling van de tunnelelementen en de installatie van de bekisting voor de sluitverbinding.

Toen het werd geopend, werd de tunnel 's werelds diepste ondergedompelde wegtunnel (48 meter (157 ft) onder het gemiddelde waterniveau).

Specifieke informatie

Met deze afgezonken tunnel werd in het zuidoosten van Zuid-Korea een wegverbinding gerealiseerd tussen de stad Busan en Geoje Island. De 2×2 baans afgezonken wegtunnel is een van de langste en diepste ter wereld en werd ondergedompeld onder zeeomstandigheden. Vooral deze zeeomstandigheden resulteerden in verschillende innovatieve oplossingen voor dit project.

De tunnelelementen werden gebouwd in een tijdelijke prefab-werf op ongeveer 40 km van het afzinkingsgebied. Na het onder water zetten van het dok werden de tunnelelementen één voor één omhoog gedreven en naar een nabijgelegen aanlegplaats vervoerd. Hier konden de elementen worden opgeslagen in afwachting van gunstige golf- en weersomstandigheden. De onderdompeling werd gedaan met behulp van catamaranpontons en kon vanwege weersbeperkingen alleen plaatsvinden van oktober tot mei. De tunnelelementen werden gefundeerd op een grindbed.

Omdat de tunnelelementen erg gevoelig waren voor stromingen en golven, werd de onderdompelingsspreiding op modelschaal getest in een maritiem laboratorium. Verder werd een golfvoorspellingssysteem opgezet om te controleren of de zeecondities binnen de grenzen lagen voor alle fasen van het starten van het transport tot een vast tunnelelement op de zeebodem. Andere innovatieve oplossingen die speciaal voor dit project zijn ontwikkeld zijn:

Extern positioneringssysteem (EPS). Met de EPS kon het tunnelelement op 1 meter van het vorige worden geplaatst en naar voren worden gestapt voor de uiteindelijke verbinding, waardoor grote bewegingen tijdens het verbinden werden geëlimineerd. De EPS was ook uitgerust met een uitlijningssysteem.

Enquêtesysteem. Vanwege de grote diepte en de afstand tot de kust kon een traditioneel meetsysteem niet worden gebruikt. Voor dit project werd een gecombineerd systeem ontwikkeld met behulp van GPS, een strakke draad, een USBL-systeem en afstandssensoren die een toenemende nauwkeurigheid creëren vanaf de transportfase tot aan het verbinden van de tunnelelementen.

Centrale bediening. Omdat er in dit project geen toegangsschacht werd gebruikt, werd alle apparatuur in het tunnelelement op afstand bestuurd en bewaakt door een commando-eenheid op een van de pontons. Alle lieren werden ook bediend vanuit de commando-eenheid.

Zelfrijdende duikbel. Als er zich problemen voordoen in het tunnelelement, kan een zelfrijdende duikbel worden gebruikt om het element binnen te gaan.

Details

Type: Verkeerstunnel met 2×2 rijbanen
Lengte van afgezonken gedeelte: 3240 meter
Totale hoeveelheid elementen: 18
Elementenafmetingen:
– TE01 ~ TE16 (LxBxH) = 180 x 26,5 x 10m
– TE17 ~ TE18 (LxBxH) = 180 x 28,5 x 10m
Diepte: Max. 48,5 meter (=TE13_
Behaalde plaatsingstoleranties:-verticaal: grindbed,
– Horizontaal: +/- 20 mm
Vinding: Grindbed

Meer informatie?

We hebben een folder gemaakt met alle informatie over het project. Gemakkelijk te delen of op te slaan.