Beschrijving van de activiteiten
Ontwerp en werkzaamheden voor de vlotter, tijdelijke ligplaats, transport en installatie van twee caissons die de fundering van de brug vormen. De werken omvatten een installatie met twee sleepboten op anker en twee DP-schepen, een op maat gemaakt, op afstand bestuurbaar, (de-)ballastsysteem en een inventief positioneringssysteem op de zeebodem.
De nieuwe brug zal naar verwachting het transportnetwerk in het land verbeteren en de sociaaleconomische groei en het toerisme bevorderen.
Gidsframe
Specifieke informatie
De Çanakkale-brug uit 1915 verbindt het Lapseki-district met het gelibolu-district. De 3,7 km lange hangbrug is gebouwd over de Straat van Dardanellen in de provincie Çanakkale in Turkije. Voor de fundering van de brugpijlers werden twee caissons geplaatst.
Het eerste deel van de caissons werd gebouwd in een droogdok. De caissons werden tijdens het onder water zetten van het dok aangevoerd en naar de ligplaats net buiten het dok vervoerd. In het natte dok werd het tweede deel van de caissons gebouwd inclusief de schachten bovenop. Door het verslappen van de afmeerdraden kon de toenemende diepgang van de caissons worden gevolgd.
De installatie van de caissons gebeurde tijdens een 60 uur durende operatie. Binnen deze tijd moest 66.000 m3 water in de caissons worden gepompt. Om de zwevende stabiliteit te waarborgen, werden 29 compartimenten gecreëerd die afzonderlijk konden worden gevuld. Ballasten gebeurde met behulp van een op maat gemaakt pompsysteem op een DP-vat. Het water werd naar het caisson gepompt via drijvende leidingen die verbonden waren met een
spruitstuk in de schachten van de caissons. In het spruitstuk werd het water omgeleid naar de compartimenten. De hele operatie werd op afstand bestuurd door de commando-eenheid op het ballastschip. Bij data- of stroomstoringen gaan de kleppen in het spruitstuk automatisch dicht. Een de-ballastpomp in de spruitstukcontainer kan worden gebruikt om het caisson indien nodig opnieuw te laten drijven.
Vier sleepboten zorgden voor de horizontale positie van de caissons tijdens de installatie. De twee noordelijke sleepboten waren verbonden met vooraf gelegde zeebodemankers. Dp-schepen zijn aan de zuidkant gekozen vanwege de aanwezigheid van veel kabels ten zuiden van de installatielocatie. Een speciaal geleidingssysteem is ontworpen om de zeer krappe positietoleranties te bereiken op een diepte van 45 meter en in stroomstromen tot 1,25 m/s. Op de zeebodem werden vier stalen buizen met geleidingsplaten geplaatst en op het vloerniveau van de caissons werden vijzels geplaatst. Een meter boven de eindpositie werden de vijzels tegen de geleidingsplaten naar buiten geduwd. Uiteindelijk werden beide caissons binnen 10 mm van de doelpositie geplaatst.
Details
Type: Caissons voor brugfundering
Totale hoeveelheid elementen: 2
Caissonmetingen:
– Betonbak (LxBxH) = 83,3 x 74 x 16/21m
– Stalen schachten (DxH) = 18 x 23/26m
Waterdiepte: 37/45 m
Gewicht: 66.000 ton (zwevend)
Fundering: Grindbed
Transportafstand: 2,6 nmi
Placing toleranties:
• Horizontale tolerantie x en y: +/- 200 mm in het midden van beide schachten
Beperkende ontwerpomstandigheden voor installatie:
• Golfhoogte (Hs) ≤ 1,75 m
• Windsnelheid ≤ 17,9 m
• Stroomsnelheid ≤ 1,25 m/s
We hebben een folder gemaakt met alle informatie over het project. Eenvoudig te delen of op te slaan.
Download onze folder