Beschrijving van de activiteiten
Ontwerp en engineering van het onderdompelingsponton en de apparatuur die nodig is voor onderdompeling. Voorbereiding en uitvoering acht caissons.
MOSE is een project dat bedoeld is om de stad Venetië, Italië en de Lagune van Venetië te beschermen tegen overstromingen.
Specifieke informatie
De Chioggia Flood Barrier maakt deel uit van het MOSE-project, een systeem van verplaatsbare barrières om Venetië en zijn lagune te beschermen tegen overstromingen. De Chioggia-inham is een van de drie openingen tussen de zee en de lagune waar barrières zijn geïnstalleerd. De kering bestaat uit betonnen caissons ondergedompeld op de bodem van de inlaat en stalen mobiele poorten verbonden met de caissons met scharnieren.
De acht caissons werden gebouwd in een droogdok op ongeveer 500m van de geul, twee schoudercaissons en zes poortcaissons. De caissons werden één voor één omhoog gedreven en afgemeerd bij de havenpoort voor de onderdompelingsvoorbereidingen.
De poortcaissons die het middelste deel van de slagboom vormden, werden afgezonken met een ponton. Omdat stromingen en golven een grote invloed hadden op het onderdompelingssysteem, werden modeltests uitgevoerd om de belastingen en het gedrag van het systeem te bepalen. Samen met het golf- en weersvoorspellingssysteem van de klant konden veilige beslissingen worden genomen om de onderdompelingsoperaties te starten.
De twee schoudercaissons werden aan beide uiteinden van de kering geplaatst en blijven gedeeltelijk boven water, waardoor toegang tot de caissons ontstaat voor inspectie en onderhoud. De onderdompeling van de schoudercaissons gebeurde door de vijftien ballastclusters stap voor stap te vullen. Een geleidingsconstructie gemonteerd op de kademuur hield de caissons in een gecontroleerde positie.
Alle caissons werden met behulp van een vijzelsysteem op tijdelijke steunpads geplaatst. De resterende ruimte onder de caissons werd opgevuld door middel van groutinjectie. Tijdens de onderdompelingsoperatie en de voegwerkzaamheden werd de scheepvaart 48 uur lang geblokkeerd.
Een bijzonder item voor dit project waren de extreem hoge plaatsingstoleranties die nodig zijn voor de uiteindelijke werking van de poorten. Aan de voorzijde werden de caissons met behulp van een geleidingssysteem uitgelijnd met het vorige caisson. Aan de achterzijde werd de herinrichting uitgevoerd met behulp van een vijzelsysteem tussen het caisson en de kistdamwand van de dompelsleuf. Extra aandacht was nodig voor de excentrisch geplaatste dompelverbinding.
Details
Type: Caissons voor waterkering
Lengte van het ondergedompelde gedeelte: 400 meter
Totaal aantal elementen: 8
Elementafmetingen:
– Poortcaissons (LxBxH) = 59,2 x 46 x 11,5m
– Schoudercaissons (LxBxH) = 24/20 x 60,8 x 24,5m
Diepte: 22,5 meter
Gedekteerde plaatsingstoleranties:
– verticaal: +/- 10 mm,
– horizontaal: +/- 10 mm
Vinding: Voegzakken
We hebben een folder gemaakt met alle informatie over het project. Eenvoudig te delen of op te slaan.
Download onze folder