Artikel
De Blankenburgverbinding is een ambitieus project van Rijkswaterstaat om de Rotterdamse regio beter bereikbaar te maken en economische activiteiten te stimuleren. De regio staat onder druk door overvolle wegen, waardoor er behoefte is aan een nieuwe verbinding. De Blankenburgverbinding, een nieuwe snelweg (A24), is de oplossing. Deze verbinding verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg en wordt aangelegd door bouwconsortium BAAK (een combinatie van Ballast Nedam en DEME Infra) in opdracht van Rijkwaterstaat.
Een belangrijk onderdeel van de Blankenburgverbinding is de Maasdeltatunnel, die dé verbinding vormt tussen de noord- en zuidoever van de Blankenburgverbinding. De tunnel wordt op een diepte van zo’n -30 meter NAP in de rivier het Scheur afgezonken. Het afzinken van de twee tunnelelementen is één van de grootste uitdaging binnen het project.
Strukton Immersion Projects heeft de tunnelelementen waterdicht gemaakt door de vier kopvlakken van de tunnelelementen te voorzien van kopschotten. De tunnelelementen zijn gebouwd in een droogdok vlak bij de bouwplaats in Rozenburg. De tunnelelementen zijn Alara en Isabella gedoopt. Tunnelelement Alara is 205 meter lang en tunnelelement Isabella is 185 meter lang. Het is voor het eerst in Nederland dat tunnelelementen van deze omvang zijn gebouwd en worden afgezonken, en dat ook nog eens op een diepte van -30 meter NAP.
Na het aanbrengen van alle afmeerdraden en -lieren zijn de tunnelelementen zorgvuldig gecontroleerd aan de hand van checklisten. Eind april 2022 waren de tunnelelementen gereed voor transport naar de tijdelijke afmeerlocatie, de 1e werkhaven van Damen Verolme. Op 2 mei 2022 werd het sein gegeven om het bouwdok te vullen met water tijdens het Go/No Go-overleg. Op 2 en 3 mei 2022 zijn de tunnelelementen met precisie en vakmanschap getransporteerd naar de tijdelijke afmeerlocatie.
De tunnelelementen blijven op de tijdelijke afmeerlocatie liggen in afwachting van het afzinken. Zie voor een impressie de video van het opdrijven, uitvaren en afmeren van de elementen:
In november en december 2022 heeft Strukton Immersion Projects in opdracht van BAAK de fundatietegels geplaatst. Deze fundatietegels zijn 7×7 meter en wegen meer dan 100.000 kilo. Ze vormen de tijdelijke ondergrond voor de tunnelelementen van de Maasdeltatunnel.
Op dit moment worden de toeritten op de oevers van het Scheur afgebouwd om ervoor te zorgen dat het eerste tunneldeel op 31 maart kan worden afgezonken.
Het afzinken van de tunnelelementen is op 31 maart en 15 april.
Kijk direct live meeThere is no subtitute for experience