A24 Blankenburgverbinding

De Rotterdamse regio is van groot economisch belang. Rijkswaterstaat ziet dat deze regio onder druk komt te staan door overvolle wegen. Om de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische activiteiten ook in de toekomst te kunnen garanderen, is een nieuwe verbinding nodig. De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg (A24), die vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. Bouwconsortium BAAK (een combinatie van Ballast Nedam en DEME Infra) legt, in opdracht van Rijkswaterstaat, de Blankenburgverbinding aan. De opdracht omvat het ontwerp, de aanleg, 20 jaar onderhoud én de hele financiering van ca. 1 miljard Euro. Met onder meer twee knooppunten, een landtunnel en een afzinktunnel wordt de bereikbaarheid van de regio Rotterdam verbeterd en wordt bijgedragen aan de groei van de economie.

De Maasdeltatunnel vormt dé verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Blankenburgverbinding. Op een diepte van zo’n 28 meter onder NAP in de rivier Het Scheur worden 2 tunnelelementen afgezonken. Een tunnel met verhaal, een bouwwerk van Hollands Vakmanschap.

De grootste uitdaging binnen dit project bestaat uit het afzinken van de twee tunnelelementen, die samen de Maasdeltatunnel vormen.

In een droogdok, op een steenworp afstand van de bouwplaats in Rozenburg, heeft BAAK twee tunnelelementen van circa 200 meter lang, 42 meter breed en 8 meter hoog gebouwd. Om de tunnelelementen waterdicht te maken, heeft Strukton Immersion Projects de vier kopvlakken van de tunnels voorzien van kopschotten. De modulaire stalen kopschotpanelen zijn in de openingen geplaatst met grote nauwkeurigheid. Deze precisie is cruciaal omdat de kleinste imperfecties kunnen leiden tot lekkages.

Na het aanbrengen van alle afmeerdraden en -lieren, is alles zorgvuldig en uitgebreid gecontroleerd aan de hand van checklisten. Een GO tijdens het Go/No Go overleg was het sein om het bouwdok te vullen met water. Gedurende het vullen werden continu controles uitgevoerd in de tunnelelementen en zijn de tunnelelementen gecontroleerd opgedreven. Met twee sleepboten zijn de tunnelelementen getransporteerd naar een tijdelijke afmeerlocatie. Het opdrijven en transporteren is met precisie en vakmanschap uitgevoerd door het team van specialisten van Strukton Immersion Projects en DEME Infra.

De tunnelelementen blijven op de tijdelijke afmeerlocatie liggen in afwachting van het afzinken. In 2024 is het eindresultaat: een tunnel van 924 meter voor het verkeer tussen Rozenburg en Vlaardingen.

 

(Bron: o.a. Rijkswaterstaat, Ballast Nedam, DEME Infra)

 

Peter van Westendorp

Directeur Strukton Immersion Projects


+31 (0)6 53 73 13 44

Meer nieuws

Artikel

Eerste tegels voor de Maasdeltatunnel geplaatst in het Scheur

Lees meer
Lees meer over Eerste tegels voor de Maasdeltatunnel geplaatst in het Scheur

Artikel

Strukton Immersion Projects aanwezig op internationale tunnelbeurs WTC 2022 in Kopenhagen

Lees meer
Lees meer over Strukton Immersion Projects aanwezig op internationale tunnelbeurs WTC 2022 in Kopenhagen

Artikel

Caissons voor de brug van 1915 Çanakkale Bridge: Precies op de juiste plaats

Lees meer
Lees meer over Caissons voor de brug van 1915 Çanakkale Bridge: Precies op de juiste plaats