Pagina
Voor het oplossen van diverse problemen, zijn in de afgelopen jaren gespecialiseerde en innovatieve oplossingen ontwikkeld.
Afstand bestuurbaar ballast systeem
Voor het Çanakkale brug project is een ballast system ontwikkeld met één enkel doel: het uitvoeren van een foutloze afstandbediende ballast operatie. De uitdaging met het ballast en van grote drijvende caissons, binnen grote nauwkeurigheid en met grote hoeveelheden, ligt in controle van de stroming, het systeem en de distributie.
Dit heeft geresulteerd in twee 20voet kleppenplatforms, uitgerust met high-tech geautomatiseerde kleppen en leidingwerk voor de distributie van 1200-1300m3 water per uur. Eén enkel platform was in staat om nauwkeurig water naar 15 individuele clusters te verdelen en was ook uitgerust met een de-ballast pomp van 1000m3 per uur om de clusters te legen. Het was zelfs mogelijk om water binnen het caisson te verdelen. Totaal moest er 120.000 m3 zeewater door het systeem heen gepompt worden.
Zowel de hardware als de software zijn speciaal voor dit ballast systeem ontworpen. Het complete systeem kon op afstand worden bestuurd doordat het aan een RAYANT netwerk was verbonden. Door de platforms (leidingwerk en data) aan elkaar te verbinden werd een 100% redundant systeem gecreëerd.
Omdat het systeem container afmetingen had, was transport van het systeem mogelijk het standaard hijs- en transportmaterieel.
Binnenwerk van de manifold
15 meter diepe en 10 meter brede atmosferische habitat
De overhead van Monaco heeft NFM en Strukton verzocht om het onderhoud aan de scharnierverbinding tussen de drijvende golfbreker (batardeau) en het vast landhoofd in de haven Port Hercule uit te voeren. Dit resulteerde in de ontwikkeling van een 15m diepe en 10m brede habitat. De zeer beperkte ruimte waarin de plaatsing en het onderhoud plaats moest vinden (tw. een 1m brede voeg) was de reden voor deze zeer speciale oplossing.
Een U-vormige stalen constructie met aan de voor en achterzijde een dubbele opblaasbare afsluitrubber gemonteerd is ontwikkeld om als habitat te fungeren. Met lege afsluitrubbers, kon de constructie in de 1m brede voeg gehesen worden. Eenmaal geïnstalleerd en geborgd, werden de afsluitrubbers deels gevuld met water en afgevuld met licht (3bar maximale druk), om een dubbele afsluiting te creëren tegen de drijvende golfbreker en het landhoofd.
Bijzondere kenmerken: eerst werd een onderwater betonnen wand gestort met toleranties <5mm om een vlakke aansluiting te genereren voor de afsluitrubbers. Het ontwerp van de habitat was gemaakt voor swellgolven tot Hs 2.8m, waar de habitat in de borgconstructie nog veilig in positie moet kunnen blijven.
In totaal heeft de habitat 3 maanden gefunctioneerd, de periode waarin het onder houd van het scharnier is uitgevoerd.
Hijsen van de habitat bij Port Hercule Monaco
Afzinken van tunnels op afstand bestuurd
Afzinken van tunnels is een methode die vertrouwt nauwkeurigheid van maatvoeringssystemen en controle van bewegingen / krachten om de tunnelelementen binnen strikte toleranties te plaatsen. Om onveilige handmatige operaties binnenin de tunnel (gedurende operaties) te voorkomen is een afstand bestuurd afzink systeem ontwikkeld. Deze is voor het eerst ingezet bij de Busan Geoje tunnel (Zuid Korea).
De basis was om alle kritische operaties vanuit 1 commando positie (primair afzink ponton) uit te voeren. Vanuit hier konden de hoofdsystemen worden aangestuurd.
Deze systemen waren:
Afstand bestuurbaar afzinken commando centrum
Caisson installatie zonder hijs middelen
Een grote toename in de behoefte aan wind-energie draagt bij aan de ontwikkeling van nieuwe technologieen. Vooral offshore-wind op 40 tot 80m waterdiepte maakt het gebruik van zogenaamde Gravity Based Foundations (GBF) tot een groeiende markt. Strukton Immersion Projects heeft een techologie waarbij installatie van dit type constructie kan worden uitgevoerd zonder de hulp van drijvende kranen of hijsmiddelen.
Het principe van deze installatie methode is gebaseerd op afstand bedienbaar ballast systeem, welke de kamers binnenin de GBF gecontroleerd vult. Op deze manier kan de installatie van dit type constructie binnen 5-10cm verticale tolerantie bij windkracht 7 Bft en golven tot Hs 1.5m.
Ander belangrijk principe hiervan is de toepassing van een 3 of 4 punt lijn/anker systeem, waarbij standaard anker handling slepers zijn ingezet in de lijn tussen anker en GBF. Op deze manier waren ook de horizontale posities binnen 5-10cm nauwkeurig te controleren (afhankelijk van de omstandigheden).
Het systeem was succesvol ingezet bij de installatie van 5st 6500t GBF constructies voor de kust van Blyth (GB) en installatie van 2st 60000t caissons in de Dardanellen nabij Çanakkale (TK).
Transport GBF over de Tyne rivier
Extern positioneringssysteem
Het succesvol afzinken van tunnelementen hang grotendeels af van nauwkeurige positionering van de elementen in relatie tot het theoretisch alignement. In extreme condities (grote waterdiepte, harde wind, stroming, etc) kan dit als een uitdaging worden gezien, en kan dit leiden tot een grote hoeveelheid operatie-stops (downtime).
Om dit te voorkomen, is een Extern Positioneringssysteem (EPS) ontwikkeld. Dit systeem was opgebouwd uit twee portaal vormige staanders, welke bevestigd waren aan het dak van het element. Als het element eenmaal grof op de zeebodem (grindbed) geplaatst was, werden de hydraulische staanders geactiveerd en kon autonome fijn-positionering uitgevoerd worden.
Op deze manier werden hoog-nauwkeurige posities binnen voorgeschreven toleranties behaald, terwijl de operatie kon plaats vinden in ontwerp wind- en stromingssnelheden.
Voorbereidingen installatie EPS op de kade